A keresőmarketing (angolul Search Engine Marketing, SEM)
az online marketing egy fajtája, ami eszközeivel egy
weboldal láthatóságát akarja növelni a keresők találati oldalain.
A keresőmarketing fő eszközei a következőek:
- Keresőoptimalizálás,
- Fizetett hirdetés,
- Link építés,
- Kulcsszavakra épülő szövegírás
Kereső optimalizálás
A keresőoptimalizálás tevékenység célja, hogy egy honlap minél jobb helyezést érjen el a normál találatok közt azokra a kulcsszavakra, amiket a honlap tulajdonosa fontosnak tart. Nagy általánosságban normál találatoknak azokat a keresők által visszaadott találatokat nevezzük, amik fizetéssel nem befolyásoltak, csak a keresőmotorok belső logikája alapján kerültek a találati lista adott helyére.
A normál találatok közül a legtöbb internetfelhasználó nem néz meg 10 – 20- nál többet, ez az első és a második oldalnak felel meg általában. A keresőoptimalizálás során arra kell tehát törekedni, hogy az első kb. 20 oldal között legyen az optimalizálandó honlap.
Általánosságban szólva a keresők három dolgot vesznek figyelembe annak eldöntésénél, hogy a beírt keresőszavakat tartalmazó oldalak közül melyiket helyezi előrébb.
Kulcsszavak sűrűsége: Az egyik szempont a keresett szavak előfordulásának jellemzői weboldalunkon: milyen sűrűségben fordulnak elő, mi a weboldal mérete stb. Minél informatívabb, a témához releváns tartalmat felmutatni tudó oldalról van szó, annál előrébb kerül az a találati listákban.
Linkek: A második szempont más oldalak a keresőszavakat tartalmazó oldalra mutató linkjeit használja az oldal fontosságának és relevanciájának meghatározására. Minél több a témához kapcsolódó, abban fontosnak ítélt oldal linkel egy adott weboldalra, annál előrébb sorolódik az az előző szempont alapján hasonló megítélésű oldalak között. Ezt legegyszerűbben a tematikus, szerkesztett keresőbarát link katalógusok (például Startlap) teszik lehetővé. Egy oldal értékét a keresők szemében a PageRank határozza meg. Ez a 0 és 10 közötti egész szám megmondja, hogy mennyire tartja fontosan a böngésző az adott oldalt, ezt pedig az oldalra mutató linkek mennyiségéből és minőségéből állapítja meg.
HTML: A harmadik szempont pedig a weboldal felépítésének, programozásának keresőbarátsága. Ide tartozik a megfelelő HTML, XHTML, CSS szabványok betartása csakúgy, mint az oldal belső hivatkozási rendszerének megfelelő kialakítása.